Risøyrenna

Risøyrenna
26.juni 1922. VDS arkiv. Fotograf H.Johansen

Hurtigruten hadde siden starten seilt gjennom Tjeldsundet mellom Hinnøya og fastlandet, med anløp av Lødingen som det naturlige knutepunkt. Vesterålen, med sin betydelige fiskerinæring og hjemsted for Vesteraalens Dampskibsselskab, var blitt liggende utenfor leden på grunn av det grunne Risøysundet som nærmest sperret gjennomfarten for større skip mellom Andøya og Hinnøya.

Richard With, dengang han var handelsmann i Risøyhamn, hadde ivret for en utdypning av Risøysundet for å "åpne" Vesterålen fra nord, og da han i 1909 ble valgt til stortingsrepresentant, satte han fart i saken. I april 1911 vedtok Stortinget å sette igang mudring av løpet. Arbeidet startet allerede samme år, men ble ferdig først i 1921; en 5 kilometer lang kanal i 50 meters bredde.

Om formiddagen 23.juni 1922 gikk Finmarken fra Trondheim med prominente gjester, Kong Haakon, lagtingspresident Jahren, statsråd Aavatsmark, med Richard With, stortingsrepresentantene for Nord-Norge og andre innbudte gjester. Det ble en midtsommersferd det lenge gikk frasagn om; båter sluttet seg til og festen kulminerte om formiddagen den 26.juni da hurtigruteskipet i spissen for nærmere 400 fartøyer gled gjennom Risøyrenna.

Det var Finmarkens legendariske kaptein Hegge som stod på broen og los Anders Holthe loset skipet gjennom renna. Da baugen kuttet de 80 meter lange nasjonalfargede båndene gav Finmarken signal med fløyten og markerte Risøyrenna for åpnet, under salutt fra marinefartøyet Heimdal.

Fra 1.juli 1922 gikk to av de fem ukentlige ruter gjennom Risøyrenna, fra Svolvær gjennom Raftsundet til Melbu, Stokmarknes, Sortland, Risøyhamn og Harstad. Som kompensasjon for omleggingen ble det besluttet å gi tilskudd til en "erstatningsrute" fra Narvik via Lødingen til Svolvær i korrespondanse med Hurtigruten der. Ofotens Dampskibsselskap i Narvik sikret seg kontrakten, trolig foran nesen på Saltens Dampskibsselskab, og startet opp ruten 2.juli 1922 med det innleide skipet Torgtind. Denne ruten skulle knytte Ofoten til Lofoten gjennom 80 år, inntil den ble nedlagt i januar 2003.

 

no socket